ENSENYAMENT

Fins a l’independència

A.9.1 L’escola té la Nació Catalana com a referent: en història, literatura, música, arts plàstiques, ciència, geografia. Del coneixement de Catalunya al coneixement del món.


A.9.2 Formació integral, humanista i tècnica, en valors i coneixements. L’escola ha de formar persones responsables i crítiques, a més d’ensenyar habilitats d’aprenentatge i coneixements tècnics.


A.9.3 Establiment d’un mínim de continguts obligatoris en un marc d’escolarització obligatòria.


A.9.4 Defensa del model mixt de xarxa pública i concertada que enriqueix el país de matisos i tarannàs educatius, un model basat en centres nascuts de la iniciativa del món civil i de l’administració pública.


A.9.5 Lliure elecció de centre per part dels pares en funció del model pedagògic, delimitada sempre pel respecte als drets fonamentals de la persona i per la voluntat de continuïtat de la identitat de la Nació, que es basa especialment en la defensa integral de la vehicularitat única de les llengües catalana i occitana en els seus territoris respectius.


A.9.6 Articulació de polítiques per tal que el principi de la lliure elecció de centre no es vegi circumscrit a les rendes altes.


A.9.7 Recuperació de la figura del docent com a autoritat pública.


A.9.8 Reforçament de la formació dels ensenyants (educadors de llar d’infants, mestres, professors de secundària i professorat universitari) i introducció o reforçament de l’ensenyament de la llengua catalana en la seva formació, actualment residual o inexistent.

A.9.9 Millora del domini de la llengua catalana dels alumnes, tant a nivell oral com escrit.


A.9.10 Impuls de l’Escola Bressol orientada a la conciliació i a la vida familiar.


A.9.11 Ensenyament de la metodologia d’immersió lingüística a Magisteri i al CFGS d’Educació Infantil, i inspecció exhaustiva per a garantir el compliment d’aquest mètode d’ensenyament de la llengua catalana a l’alumnat no catalanoparlant (en el benentès que la immersió inclou totes les habilitats lingüístiques: entendre, parlar, interaccionar, llegir i escriure).


A.9.12 Convalidació del nivell C de català amb el títol de l’ESO solament als alumnes que realment l’hagin assolit.


A.9.13 Foment de l’aprenentatge actiu i vivencial de llengües estrangeres en el benentès que en cap cas es faran assignatures, temes o projectes sencers en una llengua que no sigui la llengua catalana.


A.9.14 Construcció d’un model català de Cicles Formatius i Escoles Tècniques dual, integrat al teixit productiu.


A.9.15 En el disseny de l’oferta de Cicles Formatius, coplanificació amb els sectors productius i major implicació d’aquests en el seu finançament.


A.9.16 Recuperació de la figura del macip o aprenent.


A.9.17 Nou reglament que reguli l’ús del català com a llengua vehicular de la Universitat, així com l’ús d’altres llengües en l’activitat docent.


A.9.18 Racionalització del mapa universitari català.


A.9.19 Estatut de l’investigador per garantir les condicions salarials i laborals del col·lectiu.



L’Estat independent que volem


B.9.1 Concepció de l’escola com a eina de recatalanització del país. Les llengües vehiculars de l’ensenyament seran el català a Catalunya i l’occità a la Vall d’Aran i a la Fenolleda.


B.9.2 Defensa i promoció de l’exercici pràctic de la llibertat d’elecció d’escola per part dels pares.


B.9.3 Formació integral, humanista i tècnica, en valors i coneixements. L’escola ha de formar persones responsables i critiques, a més d’ensenyar habilitats d’aprenentatge i coneixements tècnics.


B.9.4 Recuperació del respecte a la figura del docent com a autoritat pública, tant per part dels alumnes com dels pares.


B.9.5 Impuls de l’Escola Bressol orientada a la conciliació i a la vida familiar.


B.9.6 Construcció d’un model català de FP i Escoles Tècniques dual, integrat al teixit productiu.


B.9.7 Recuperació de la figura del macip o aprenent.


B.9.8 Establiment d’un nou reglament que reguli el català com a llengua vehicular de la Universitat, així com l’ús d’altres llengües en l’activitat docent.


B.9.9 Racionalització del mapa universitari català.


B.9.10 Estatut de l’investigador per garantir les condicions salarials i laborals del col·lectiu.

Comunicat del FNC sobre la llibertat educativa 

15 de juny de 2020

Recentment, la conselleria d’Educació ha anunciat que retirarà el concert a les escoles diferenciades en una decisió que el FNC considera maniquea i de caràcter purament ideològic.

 

LA UNESCO AVALA DIFERENTS MODELS

Recordem que la UNESCO, en el text de la Convenció relativa a la Lluita contra les Discriminacions en l’Àmbit de l’Ensenyança (desembre de 1960) -que Espanya va ratificar el 1969-, avala tant el model d’escola mixta com el d’escola diferenciada, així com altres models educatius que prioritzen diferents sistemes d’ensenyament (experimental o de contingut més teòric), i fins i tot la possibilitat de triar entre una escola confessional o una d’aconfessional.

 

UNA DECISIÓ DELS PARES

Al FNC creiem que la ciutadania de Catalunya es prou madura per triar lliurement el tipus d’educació que vulgui per als seus fills i que tots els models són acceptables, sempre que s’hi respectin els valors i principis occidentals d’igualtat, llibertat individual i respecte mutu.

 

No ens posicionem ni a favor ni en contra de cap dels models existents, que entenem com una manera de donar opcions als pares.

 

La tasca de l’Administració és garantir que els nens assoleixin un mínim de coneixements en una sèrie de camps, de manera que quan acabi l’etapa d’escolarització puguin afrontar la seva inserció en el món laboral i en un entorn adult. En cap cas és responsabilitat de l’administració suplir la llibertat de decisió de les famílies ni dirigir-les cap a un determinat model d’escola per la via de limitar-ne el finançament.

 

ELS CONCERTS S’HAN DE DONAR AMB CRITERIS EDUCATIUS

Els diners que el govern destina als concerts educatius provenen de la ciutadania, i el criteri per concedir-los no hauria de ser mai el tipus d’escola. En aquest sentit, al FNC entenem que les recents declaracions del conseller Bargalló anunciant la retirada de concerts a les escoles diferenciades són un atac ideològic a la llibertat de tria dels pares. I que l’única conseqüència d’aquesta retirada de concerts serà negar l’accés de les persones més desafavorides a determinats models educatius.

 

L’ESCOLA QUE VOLEM

Cal actuar contra aquelles escoles que incompleixen els principis fonamentals que ens defineixen com a societat i treballar per una escola que persegueixi l’excel·lència. I cal actuar també per garantir que totes les escoles de Catalunya tinguin el català com a llengua vehicular. Però això és quelcom que s’ha de fer independentment del tipus d’escola i no solament en aquella que no és ideològicament afí a l’actual govern.

 

Per tant, reiterem la necessitat d’una Catalunya independent amb una educació plenament en català i total llibertat d’elecció de sistema educatiu per a les famílies, on el sistema de finançament permeti aquesta tria a pares de totes les classes socials.

 

 

 

 

  •